* Omvendt undervisning – «Flipped Classroom»

Hva er «omvendt undervisning»?

I følge  Rolf-Anders Moldeklev kan fenomenet forklares slik

«Kort fortalt går det ut på at elevene gjennomgår nytt stoff ved hjelp av videoforelesninger hjemme, for så å bruke tiden på skolen til å jobbe mer med stoffet. Fordelene er at elevene kan jobbe i sitt eget tempo – pause, spole tilbake eller se en video flere ganger. På skolen blir lærer mer frigjort til å gå rundt og veilede elevene og det er også rom for at elevene kan bruke mer tid til å jobbe aktivt og gjerne med praktiske oppgaver på skolen.»
(Sitat fra http://moldeklev.wordpress.com/2011/10/12/omvendt-undervisning-flipped-classroom/)

«Flipped Cassroom» –  En video-forklaring av Roger Markussen og BjørnOve Thue


Andre ressurser:

Lektor Thues tavle
The Flipped Class Network
Vodcasting and the Flipped Classroom
Khan Academy
Omvendt undervisning, Del og Bruk
Omvendt undervisning
Khan Academy:  Resource Overview (Youtube) 

Roger Markussen har opprettet en gruppe på Del og bruk for omvendt undervisning. Samme gruppe har side på Facebook.


Noen fordeler med omvendt undervisning (sakset fra denne siden):

  • Elevene får mer tid med læreren (Egentlig blir leksetiden med lærer!)
  • Elevene kan pause, spole, se på nytt etc…
  • Elevene ser presentasjonen når de har tid og overskudd til å følge med
  • Elevene kan repetere undervisningen når de vil
  • Elever som er borte kan enkelt ta igjen det tapte
  • Differensiering med mange forskjellige undervisningsopplegg er fullt mulig samtidig
  • Elever som raskt har skjønt et tema kan gå videre i pensum
  • Elever som trenger litt mer tid på et tema kan styre dette litt selv
  • Man får bedre tid til å variere
  • Elever som ikke liker å spørre om hjelp kan se videoeksempler eller teori med øreklokker i timen
  • Foreldre kan lettere hjelpe barnet med en videoforelesning enn å løse oppgaver
  • Dersom læreren er borte er elevene likevel forberedt på stoffet når de får en vikar
  • Genialt som oppsummering før prøver
  • Elevene er forberedt på undervisningstemaet før de møter i timen
  • Læreren får bedre mulighet til å reflektere over presentasjonen av nye tema før timen
  • Læreren trenger bare å spille inn hvert tema en gang
  • Han/hun kan pusse litt på det fra gang til gang slik at det blir bedre
  • Det kan brukes i flere klasser som har det samme faget
  • Det kan selvfølgelig brukes om fra år til år (Som frigjør tid som læreren kan bruke til å lage flotte undervisningsopplegg)
  • Læreren får tid til å prate med hver elev (underveisvurderinger, elevsamtaler, oppgavehjelp, osv)
  • Fordel for vikarer å komme til timer hvor elevene har forberedt seg på temaet før timen
  • Klasserommet blir en læringsarena istedenfor en undervisningsarena. Samtalen og den menneskelige relasjonen trer frem i undervisningen
  • Videoene kan enkelt deles mellom lærere
  • Sammen med tilbakemeldinger fra elever kan dette bidra til at undervisningsvideoene blir bedre og bedre etter som tiden går
  • Det blir lettere et større fokus på at eleven må lære faget – ikke læreren som skal lære elevene faget

Ting å tenke på (sakset fra samme sted)
Det er noen ting som er viktige å tenke gjennom før man hopper i gang med omvendt undervisning. Her følger noen punkter:

  • En dårlig presentasjon blir ikke bedre av å være på video! Den blir fort verre fordi flere elever kan komme til å se den flere ganger
  • Ikke alle temaer passer å presentere som en videosnutt. Viktig å tenke gjennom hva som passer (også viktig å få tilbakemeldinger fra elevene!)
  • Når læreplanen endres blir det viktig å erstatte videoer som ikke lenger er relevante
  • Noen elever liker ikke den passive presentasjonsformen det er å se på video
  • Det skjer stadig vekk at elever ikke har sett videoleksene før timene (Du trenger et undervisningsopplegg som tar høyde for dette)
  • Elevene bør ha god nettilgang hjemme (Det bør være mulig å laste ned videoene lokalt for de som ikke har)
  • Alle elevene bør ha øreklokker
  • Tenk nøye gjennom tidsbruken elevene må ha med videoforelesninger hjemme. Jeg tror det er viktig å ikke overbelaste, da elevene kan bli negative til strukturen
  • Lag videoer som baserer seg på temaer og ikke på kapitler i den boka du bruker nå (det kan endre seg)
  • Lengden på videoen bør være kort
  • Du trenger tid, programvare og stille lokaler for å lage videoene

Teoripresentasjonen er den samme for alle elevgrupper. Tilpasningen må gjøres ved å variere klasseromsundervisningen.

Her finner du videoer:

Yotube – Robbinor

Youtube – Mattehjelp 9

https://skranevatnetikttips.wikispaces.com/

Youtubekanal – Mattehjelp (2009)

Mattevideo.no

Youtube – Roger Markussen

Åretta Ungdomsskole, IKT og matematikk – Geogebra og Excel.


Related articles


Mine vidoer

Disse tre videoene nedenfor er tatt opp ved å skrive med høyre hånd og holde mobiltelefonen i venstre hånd… Ganske tungvint og vanskelig. Men enkelt å laste opp på Youtube rett etter opptak!
På Youtube kan du velge hvor synlig/offentlig videoen skal være. Du kan publisere med link, for eksempel. Da trenger deltakerne linken for å kunne se.
Det er mye bedre å prøve en løsning med f.eks. Camtasia eller My Screen Recorder!

  1. http://www.youtube.com/watch?v=sqEmixCt1Kw&feature=plcp
  2. http://www.youtube.com/watch?v=mXQ7ch9mLxE&feature=channel&list=UL
  3. http://www.youtube.com/watch?v=drU7nVq0dqw&feature=channel&list=UL

Mine eksempler

Jeg har prøvd ut videoer i matematikkundervisning på ungdomsskolen.

Slik lyder oppgavene mine 8.klassinger fikk den aller første gangen (Tittelen var VIDEOLEKSE):
NB. Videoen vi brukte lånte vi på Youtube, siden temaet var «Vei, fart,tid» og vi ikke hadde laget noen selv på vår skole.

  • Se på videoen en eller flere ganger hjemme. (Se gjerne sammen med andre, en forelder kanskje?)
    FILM: VEI, FART, TID *

    Skriv en egenvurdering i korte punkter. 70-100 ord er passelig:

  • 1) Hva synes du om videoen?
    (En bra opplevelse? God teknisk kvalitet? For lang/for kort?)2) Hva lærte du av videoen?
    (Skriv i korte punkter det du lærte.)

    3) Hva var vanskelig å forstå – eller – hva trenger du mer forklaring på?
    (Skriv opp hva du kan trenge mer forklaring av en lærer på. Hva bør læreren din vise deg eller forklare deg om dette temaet?)


Her er sjekkpunkter for deg som har tenkt å sette i gang med Omvendt Undervisning – hentet fra Futurelabs:

  • An understanding of how the flipped classroom has developed
  • Learn how to develop your own flipped classroom
  • Design trial lessons to take back to your own school
  • Develop your own toolbox of techniques for your classes
  • Network and discuss ideas with teachers from other schools
  • Hear examples of how other schools are using flipped classrooms to improve the learning experience
  • Understand ways to capture, review and assess pupil performance

http://www.futurelab.org.uk/what-we-do/events/cpd-workshop-flipped-classroom

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s