* Digitale ferdigheter

Her skal jeg prøve å drøfte og klargjøre litt omkring «digitale ferdigheter».

Kilde nr 1 er «MONITOR – rapport om skolens digitale tilstand i 2012«.

Digital kompetanse er en av fem grunnleggende ferdigheter i grunnskolen og videregående opplæring.  Skolens lærerplaner stiller krav om at IKT skal brukes i alle fag på alle trinn.

Her er rapporten i pdf-format  – Du finner den hos IKT-senteret

Mestringsområder i forhold til digital kompetanse er definert slik : 

• Operativ bruk av IKT
• Å tilegne seg og behandle digital informasjon
• Produsere og bearbeide digital informasjon
• Digital dømmekraft
• Kommunisere digitalt

Her er en kortfattet forklaring til punktene:

Operativ bruk av IKT

Operativ bruk av IKT dreier seg om å kunne anvende en datamaskin og annet digitalt utstyr, hvordan man lagrer, søker og gjenfinner filer og data, hvordan man behandler dataene sine på en sikker og trygg måte, og hvordan man installerer og vedlikeholder relevant programvare.

Produsere og bearbeide digital informasjon

Å bruke digitale verktøy til å produsere og bearbeide digital informasjon innebærer å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser til å sette sammen, gjenbruke og videreutvikle ulike digitale elementer til produkter, som for eksempel sammensatte tekster til egen læring.

Å kommunisere digitalt

Å kommunisere digitalt innebærer å kunne bruke digitale verktøy, ressurser og medier til digitalt samarbeid i læring, selvrepresentasjon på Internett, samt presentasjon av kunnskap og kompetanse til ulike mottakere.

Digital dømmekraft

Digital dømmekraft innebærer å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser på en forsvarlig måte, samt å ha et bevisst forhold til personvern og etisk bruk av Internett. Digital dømmekraft dreier seg både om hvordan vi bør oppføre oss overfor andre på Internett og hvilke forholdsregler som er aktuelle ved bruk av Internett. Når det gjelder hvordan vi oppfører oss overfor andre, så dreier det seg om regler for å bruke noe som andre har utviklet og digital mobbing. Når det gjelder forholdsregler ved bruk av Internett, så er det viktig for barn og unge å tenke gjennom hvilke opplysninger de kan gi fra seg. Er det for eksempel riktig å gi fra seg brukernavn og passord til en profil?

Å tilegne seg og behandle digital informasjon

I Monitor 2011 har vi også valgt å legge ekstra vekt på søk, bruk og vurdering av kilder, med andre ord tilegnelse og bearbeidelse av digital informasjon. Vi er i denne rapporten interessert i å se nærmere på hvilke strategier elever og lærere har for å innhente, vurdere og bearbeide informasjon fra digitale kilder, samt hvordan skoleledere legger til rette for læring og kompetanseheving innenfor dette feltet.


Flere kilder:

Eva 2.0 har drøftet begrepet i sin blogg her: http://evabra.files.wordpress.com/2009/10/digital-kompetanse1.pdf

Denne presentasjonen på http://www.slideshare.net er en flott drøfting av hva digital kompetanse skal være.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s