* Slik kan du bruke ‘RSS’

Hva er ‘RSS’?

(I faktateksten er det linker til Wikipedia)

RSS betyr Really Simple Syndication). Vi kan gjerne kalle det «levende bokmerker« eller «nyhetsmating»En nettleser eller RSS-leser på en datamaskin henter nyheter eller annet materiale fra Internett fortløpende og automatisk –  vi kan abonnere på nyhetsbaserte nettsteder«Syndication» (Syndikering) betyr egentlig at man sender samme stoff til flere medier. Seinere er man gått over til betegnelsen RDF Site Summary. Etter hvert regner vi med at Atom tar over for RSS-formatet.

Slik finner du RSS-adressen

  1. Adressen til RSS-mating er ofte på denne formen:  terjear.wordpress.com/rss eller denne: terjear.wordpress.com/feed, slik at RSS eller ordet Feed blir en mappe under sidens domenenavn.
  2. Ofte finner du RSS-symbolet på nettsiden:  Da kan du kopiere adressen (bruk høyre musetast). Eller du trykker på RSS-knappen så en side åpnes. Så kopierer du det som står i adressefeltet.
  3. Ofte står ordet ‘RSS‘ eller ‘Abonner‘ på nettsiden. På siden du er på nå kan du se ut til høyre og gå nedover – du finner RSS-matingen på «Innlegg RSS» (under Meta). I alle tilfelle limer du adressen i leseren etterpå.

Noen verktøy for RSS-mating

1) På igooglehttp://www.google.no/ig finner vi flere verktøy. De fleste har sikkert brukt Gmail og Google Maps. Etter  ha åpnet siden og logget inn, kan du velge «Mer» (se bildet). Velg «Leser» eller «Reader«.

I leseren legger du inn RSS-adressen ved å trykke på «Abonner» og så lime inn denne.

2) igoogle vil gå ut av bruk neste år. Hvorfor ikke ta i bruk et alternativ med det samme? Du kan bruke Leser som et selvstendig verktøy, slik du kanskje allerede gjør med e-post? Adressen til Google sin Leser/Reader er http://www.google.no/reader.

App til mobil finner du her.
Google-appen synes jeg er funksjonell på både telefon og nettbrett.

3) I de fleste nettlesere finner vi et eller annet sted at vi kan abonnere på RSS. I Chrome er det i tillegg noe som heter «Google Reader Notifyer». I andre nettlesere må du se etter ordene Feed/Mating, Reader/Leser, RSS/Atom.

4) Det aller beste alternativet er imidlertid å bruke et dediktert program som kan hente inn flere typer av «matinger». Jeg bruker Netvibes.  Netvibes funker flott på min PC, men på en 4′ telefonskjerm blir alle faner og matinger selvsagt alt for mye på en gang. På telefonen er det bedre å bruke Reader/Leser i tillegg til e-postklient og apper for FB og Twitter og annet.

Netvibes kan du opprette mange Dasbords (jeg trenger bare ett …) På dashbord setter jeg til så mange faner jeg trenger og legger inn ressurser innenfor hver fane.
På bildet nedenfor ser du toppen av mitt dashbord jeg har kalt «PRIVAT». Du ser at jeg har laget flere faner så det er lett å finne stoffet.

Slik bruker jeg RSS

Her er en punktliste over de ressursene jeg kan lese i Netvibes (PC), Google Reader, e-post, været (telefon og nettbrett):

  • været
  • e-post
  • RSS-mating fra dagsavisene
  • Facebook og Twitter
  • RSS fra diverse nettsider i temaer jeg er interessert i, totalt 12 sider/matinger.
  • RSS-mating fra it’s learning for skolen der jeg arbeider til daglig (varslinger fra ulike fag jeg abonnerer på).

Fra it’s learning til hjemmesiden

I profesjonell sammenheng bruker jeg RSS for å automatisk kopiere over innhold fra et nettsted til et annet. Redigering av min skoles hjemmeside foregår i it’s learning. Nyhetsoppslag blir matet inn i vår skoles områdekommunens nettsider. Dette er gjort ved å hente/kopiere RSS-adressen i knappen «Abonner» i it’s learning og lime den inn i redigeringsverktøyet på hjemmesiden. På hjemmesiden blir det da laget en automatisk overskrift: «Aktuelt» og tekst og bilder kopieres av seg selv – hver gang vi skriver nye oppslag. På skolens hjemmeside er sidetitlene som blir matet via RSS fra it’s learning: «Skolen vår», «SFO», «FAU», «Rådgiveren», «Foreldre», «IKT og læring, LMS». Det er ulike personer som har ansvar for de ulike undersidene.

Fra WordPress («hjemmeside») til Facebook

Jeg bruker også RSS for å overføre  stoff fra hjemmesiden til Facebook. I WordPress kan man legge inn automatisk mating til flere nettsteder som Facebook, Twitter, Tumblr, Stumblupon, LinkedIn osv. Men i noen tilfeller ønsker jeg at oppslagene skal se annerledes ut i Facebook. Derfor bruker jeg i stedet app-en «RSS for pages«, som finnes der.

Legg igjen en kommentar

