* Del nettsider med SCOOP.IT

Når jeg finner et interessant oppslag på Internett, «Scooper» jeg det – og det havner i samlingen min. Andre kan abonnere på eller følge min samling. Likedan kan jeg kan følge andre.  Jeg kan ha flere tema, men jeg har foreløpig bare ett: «IKT i skolen». Videre kan du dele innholdet ditt via Facebook, Twitter, Tumblr osv. Scoop.it er for meg en del av det mange nå kaller PLE. Det betyr veldig kort sagt at jeg lar andre hjelpe meg å lære om temaet mitt ved at jeg  lager et nettverk og samler ressurser jeg trenger. (Les på Wiki) Andre abonnementer  og personer jeg følger på FB, Twitter, WordPress osv. er også viktige.
Her finner du min samling av nettsider innenfor temaet «IKT i skolen».

Poenget med «Scoop.it» er med andre ord å filtrere ut nettsider innenfor bestemte tema. Fritekstsøk med en søkemotor kan oppleves lite funksjonelt og temmelig tungvint når du kan la andre lete for deg, slik du kan få det til i Scoop.it. Den enkleste måten å ta vare på en nettside kan for mange være å kopiere nettadressen (URL), trykke på «New Scoop» og lime inn URL-en  til oppslaget. Det kommer opp flere alternativ du kan fylle ut.
Likevel er det smartere å bruke den innebygde funksjonen.  Når du har lagt inn nøkkelord i temaet ditt, vil det komme opp forslag til nettsider basert på disse ordene.  Du trykker på «Scoop.it»-symbolet når det kommer opp en nettside du vil «scoope». I motsatt fall: «Discard».

Scoopit fungerer veldig fint på mobil og nettbrett. App til Android finner du HER  Dessuten må det nevnes at det finnes et Scoop.it-tillegg til nettleseren Google Chrome. (Jeg har ikke undersøkt muligheter i andre nettlesere.)

Du lager en konto ved å skrive inn ønsket epost og passord. Se på video for å finne ut hvordan det virker.

START HER

SE PÅ VIDEOEN (1:47) :

Se også på en En Scoop.it-side om Scoop.it

Legg igjen en kommentar

