* Om tilbakemelding på skriftlig arbeid

I en skriveprosess (se forklaringer på norsk nettskole og HiB) vil det gjerne være opptil 4-5 faser hvor man fokuserer på ulike ting i hver fase. Skriveprosessen deles da inn inn i mange underpunkt med ulike arbeidsoppgaver. Poenget er at man ikke lager hele teksten først, men jobber med en «bit» av gangen. Og så kan man arrangere ulike former for respons eller tilbakemeldinger i hver fase eller i noen få eller bare den ene. Egenvurdering, respons fra elever, lærer, foreldre, andre … Her praktiserer nok lærere og skoler ganske forskjellig, også ut fra alder. Noen ganger legger man vekt på noen få faser i prosessen, andre ganger er det mer vekt på de ulike små oppgavene man må gjennom for å produsere en tekst med maksimal kvalitet. I løpet av et skoleår vil man vanligvis veksle mellom litt «komprimert» skriving og mer uthalte skriveprosesser med mange faser.
I startfasen er det ofte mest vekt på innhold og sjangerkjennetegn – deretter på struktur. Man lager da for eksempel hovedpunkter for innholdet (tankekart for eksempel) og finner hvilken form det skal være på stoffet for at det skal kommunisere best mulig med leseren. God rekkefølge med begynnelse og avslutning. Etter hvert blir det så arbeid med språk og semantikk, det vil si virkningsfull språkbruk, og til slutt grammatikk, tegnsetting og rettskriving.
Det store spørsmålet er da i hvilken fase det er mest effektivt å ta imot respons. Og hvilken form denne responsen skal ha.

Jeg spurte elevene mine (ungdomsskole) om hvilken form de ville ha på tilbakemeldingene. Vi har brukt bare to former: Video-respons (med Jing) og merknader i Word-teksten. Vi har i tillegg brukt vurderingsskjema med kjennetegn på måloppnåelse sammen med en av de andre to noen ganger.  Jeg begrenset spørsmålene til to faser i skriveprosessen: 1) førsteutkastet – den første «kladden» hvor endel ideer blir prøvd ut og 2) ferdig tekst, altså sluttvurderingen. Her er de foreløpige resultatene. (Dette har jeg tenkt å oppdatere hvis det skulle endre seg.)

1) Tilbakemelding på skriftlig arbeid – kommentarer til førsteutkastet

Hva slags type tilbakemelding synes dere er best i tekster det skal jobbes videre med?


Kommentar:  Overvekt på SCREENCAST som respons på  førsteutkast.

2)  Tilbakemelding på skriftlig arbeid – kommentarer til den ferdige teksten

Hva slags type tilbakemelding synes dere er best på sluttproduktet?

Kommentar:  Overvekt på MERKNADER I TEKSTEN som respons på  andreutkast eller ferdig tekst.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s