*»Kvisser» i alle fag!

Jeg har i løpet av det siste året laget 18 «kvisser» (quizzes) på vår skoles LMS (it’s learning) med spørsmål som er ment for alle skolens skolens elever. Kvissene har vært tilgjengelig for elevene i 2-3 uker før de har blitt byttet ut.

Antall spørsmål har vært 8-10 og jeg har vært innom veldig mange tema. Det er et viktig poeng at spørsmålene ikke er for vanskelige, men samtidig at det ikke bare er å gjette vilt. Emner har vært: Lokalkunnskap om skolen og distriktet, dyr/planter, verdensrommet, historie, vitenskap, musikk, kjendiser, filmer, ikt-spørsmål og regnestykker.

Det er ofte lurt å ha en balanse mellom oppgavetypene. Vanlige flervalgsoppgaver med 1 spørsmål og 3 svar-alternativ er standard. Det fungerer godt for alle og man avgir svaret veldig hurtig – det er bare å merke av på den ene radioknappen. Å koble sammen par og sette i rekkefølge er også fine måter å gjøre det på – det kan oppleves som litt mer utfordrende.
Andre muligheter jeg har brukt i denne sammenhengen er «klikkpunkt i bilde». Du setter inn et bilde og definerer et område av bildet som korrekt. Brukeren skal da klikke med musa på riktig område. Eksempel:

«Dette er et bilde av skjermen når jeg gjør et Google-søk på «julegaver». Du må rulle sidelengs for å se hele bildet.
Nå skal du sette musepila på det som er REKLAME og sette Klikkpunktet der:
(Pek med datamusa og trykk ned venstre tast der du mener reklamen er.)

Et av poengene mine i dette oppslaget er å vise hvor enkelt det kan gjøres: Når jeg lager en ny kviss (med f.eks. 8 spørsmål), tar jeg en kopi av den forrige. Jeg kopierer da alle spørsmål og svar, men ikke elevens besvarelser. Så er det å skifte tittel på den nye kvissen og endre aktiv/inaktiv-dato slik at den ene etterfølger den forrige. Kjempesmart å bytte ut spørsmålene med nye, ellers blir det litt for enkelt!
I samme slengen må det nevnes at det er fullt mulig å lage oppgaver/tester/kvisser som skal brukes lenger fram i tid. Kvissen vises først på den datoen som er satt som aktiv uansett.

Jeg velger også at brukeren skal få se fasit etter innlevering. Dessuten er det tillatt med 3 forsøk, hvor det beste forsøket teller! Alt dette for å få til en positiv vinkling på det hele.

Hensikten med kvissene er å øke trafikken på plattformen og å koble noe positivt til skoleoppgavene. En elev som har alt rett får en bitteliten premie. Men ikke uten videre: Elevene må besvare en melding der det står at han har vunnet for å kunne motta premien.

Nedenfor ser vi et eksempel med bare 4 spørsmål – men ikke de aller beste. For vanligvis er det bilder i alle spørsmålene. Og lyd /video er også veldig enkelt å legge inn. Eksemplet nedenfor er laget med POLLDADDY.COM. (Det ser mye finere ut i plattformen.)

En ugjenkjennelig elev. Når er bildet tatt?

Hvilken bygning?

Hva heter landet som har rødt kryss på kartet?

SVAR PÅ 4 SPØRSMÅL!
*
*
*
*

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s