*Digital dømmekraft er nødvendig kompetanse

Her finner du en plan og tips til undervisningsaktiviteter for arbeidet med digital dømmekraft hos elevene. http://digitaldommekraft.no
eller se på punkter for  2. trinn  og 10.trinn. Planen skal være en hjelp for lærere.

Det er 4 områder med 3 mestringsnivå i planen. Se på utdrag fra plan for 7. trinn, Alle er mestringsnivå 1:

7. trinn – Mestringsnivå 1 om CC-lisens       
     Eleven skal vite at:
– dersom man ikke finner lisens knyttet til innhold på Internett, så kan man ikke bruke innholdet
– verk som er merket med copyright-symbol betyr at man må spørre om tillatelse til å bruke innholdet
– det finnes en lisensmetode som kalles Creative Commons, og at man kan finne informasjon på creativecommons.no
7. trinn – Mestringsnivå 1 om TONE
    Eleven skal:
– vite at kildekritikk handler om å vurdere alle elementer på en nettside
– kjenne til at rammeverket TONE kan hjelpe til med å strukturere kildekritikken
– vite at bokstavene i TONE står for troverdig, objektiv, nøyaktig og egnet
– vite at man skal sammenligne flere kilder når man utøver kildekritikk
7. trinn – Mestringsnivå 1 om fildeling
     Eleven vet:
– at man ikke skal videresende epost som kan inneholde skadelig programvare til andre
– at selv om man kan laste ned musikk og filmer fra nett vil dette i de fleste tilfeller være ulovlig (med mindre det er merket med en lisens som tillater dette)
– at man ikke har lov til å dele opphavsbeskyttet materiale (tekst, video, audio) gjennom å laste det opp til eget nettsted eller andre nett-tjenester (f.eks. YouTube)
7. trinn – Mestringsnivå 1 om andres opplysninger
    Eleven vet:
– at man ikke kan publisere bilder av andre uten samtykke
– at aldersgrensen for å gi samtykke er 15 år, er man yngre må foresatte gi samtykke
Digital dømmekraft er en gratis ressurs utviklet av Drammen kommune v/Erik Westrum og evabra.no. Ressursen er ment å være en hjelp for lærer til å undervise i personvern, opphavsrett og kildekritikk.
Se også på saferinternetday.org
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s