*Sammensatte tekster på barnetrinnet

Takknemlig å arbeide med bilder på 1. til 7 trinn!

Det er interessant å se på progresjonen gjennom barnetrinnet som iktplan.no legger opp til.
Arbeid med tekst og bilder er ganske matnyttig og takknemlig.
Et hovedproblem vil være nedlasting av bilder og å lære elevene å respektere åndsverkreglene.

Mange tenker PowerPoint nærmest automatisk når elevene skal lage en sammensatt tekst med ord og bilder. Vi er enig i at PP er veldig fint å presentere bilder med. Noen ganger blir dette programmet dessverre misbrukt til å lage s.k. fancy presentasjoner med animerte effekter som tar oppmerksomhet vekk fra innholdet og formidleren.

Det er fint å lage ulike produkter i PP for elevene, men man kan jo vurdere alle de andre alternativene også (for PC):

Presentasjon. PREZI: prezi.com
Artig med en dynamisk framvisning av lysbildene.

Lage video med bilder. PHOTOSTORY: http://www.microsoft.com/nb-no/download/details.aspx?id=11132
I Photostory kan du legge inn musikk som finnes i programvaren. Og så kan du på enkel måte snakke inn kommentarer til bildene. Det er også svært enkelt å sette inn tekst. En utfordring for mange viser seg å få til lagre wmv-filen rett og finne den igjen.

MINECRAFT: https://minecraft.net/
Utrolig mye muligheter. Ikke alle funksjoner er like egnet til faglig arbeid, kommer an på tema!

Lage video med bilder. MOVIEMAKER: http://windows.microsoft.com/nb-NO/windows7/products/features/movie-maker
Sikkerstikk for videolaging.

Tankekart hvor du kan sette inn bilde, lyd, video. MINDOMO: http://www.mindomo.com/

Hvorfor ikke prøve Evernote. EVERNOTE:  http://evernote.com/

Her er link til en side med PowerPoint:
http://office.microsoft.com/en-us/powerpoint/

Se på ulike kompetanseområder i forbindelse med denne typen oppgave:

KILDE: iktplan.no
———————————————————————————————-

Etter 2. klassetrinn: Elevene skal kunne lage en enkel sammensatt tekst

Eleven kan:

– fortelle at ikke alle bilder man finner kan brukes fritt
– sette inn bilde sammen med tekst
– foreta tekstbryting rundt bildet

http://www.iktplan.no/index.php?pageID=6&page=M%26aring%3Bl+etter+2.+trinn

Etter 4. klassetrinn: Elevene skal kunne lage ulike sammensatte tekster

Elevene kan:

– sette sammen en multimodal tekst med overskrift, tekst og bilder
– skalere bilder slik at størrelsesforhold beholdes
– beskjære bilder for å fremheve budskap
– bryte tekst rundt bilder slik at layouten blir ryddig

Etter 7. klassetrinn: Elevene skal kunne produsere og presentere ulike multimodale produkter

1) Eleven kan:
– lage lenker på tekst og bilder
– fortelle om de mest brukte bildeformatene (jpg, gif, png, bmp)
– fortelle hva copyright betyr

2) Eleven kan:

– sette inn ulike typer diagram i en presentasjon for å visualisere budskap (tabell, søyle, sektor, linje)
– tilpasse skriftstørrelse/type og oppsett til budskapet i teksten
– lage en funksjonell rekkefølge for hvordan elementer blir presentert i et multimodalt produkt
– forklare lisenssymbolene i Creative Commons

3) Eleven kan:

– lage en automatisk generert innholdsfortegnelse
– fortelle om de mest brukte videoformatene
– tilpasse og sette inn video i et multimodalt produkt
– bruke funksjonelle lenker slik at kilder blir gjenfinnbare

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s