*Elevene deler gode ideer

Ved en skole deler elevene tips om godt lesestoff.

En av fordelene som framheves med IKT-bruk er mulighetene for å dele innhold med hverandre. Læringa får en litt annen dimensjon og vinkling når vi lar elevene i større grad produsere og publisere stoff.

Diskusjonsforum er en måte å dele innhold på. Her møtes alle i klassen på like fot, og for mange gir det endelig en sjanse til å uttrykke seg i et slags fellesskap. Det kan være vanskelig i det vanlige klasserommet. Læreren må ofte legge skikkelig til rette for å få til et bra ordskifte. Bare for å ha nevnt dette som et slags argument for å bruke IKT i kommunikasjonen.

Man bruker læringsplattform og lar elevene produsere sine ideer fortløpende i diskusjonsforum. Fordelen med læringplattformen er at hele forumet med dette er satt opp med et museklikk. Alle brukere har rett tilgang, lærer er automatisk «moderator». For eldre elever kan det være spennende å invitere «ukjente» deltakere f.eks. elever fra andre skoler og dermed bruke et mer åpent forum. Med de begrensninger og muligheter det gir. En viktig oppgave er også å svare på andres innlegg, og det er her diskusjonsforumet kommer til sin rett, det er da selve dynamikken kommer fram: Når elevene møter hverandre og deler ideer, gir kommunikasjonen generelt god kvalitet på læringa. Det er en helt annen og fin opplevelse å vite at at innlegget ditt blir lest av noen (ikke bare læreren), og ikke minst – noen har lest det så godt at de reflekterer og danner seg en personlig oppfatning om det som står der. Så får man respons, og skrivinga blir meningsfull.

I et diskusjonsforum er det endel spilleregler. Et nytt innlegg – med nytt innhold – starter alltid en ny TRÅD. Svarene eller kommentarene til dette innlegget blir da «hengende» i den samme tråden. Når elevene skal publisere en bit tekst, må de velge om det er et svar på et annet innlegg eller om det er noe helt nytt. Hvis det er noe helt nytt, er det svært viktig at man lager en helt ny tråd.   I noen nettdebatter ser man at personer kommer med helt nytt innhold midt i en tråd, og det kan oppleves som irriterende. I en levende diskusjon ville det blitt oppfattet som «usaklig» når en person trekker inn stoff som ikke hører til forrige innlegg.

I det forumet vi har valgt å kalle «Bokblogg» er det en tråd for hvert innlegg elevene lager om den boka de leser i. I introduksjonen til oppgaven blir elevene også tipset om gode nettsteder der de finner oppdatert informasjon om gode bøker, f.eks.: http://ungdomsboka.blogspot.no/2012/12/arets-beste-ungdomsbker-2012.html Og ikke minst: Linker til søk i diverse bibliotek er bra.

Her er link til et tilfeldig valgt skolebibliotek: http://www.trondheim.kommune.no/content/1117726793/Skolebiblioteket

Nedenfor finner du flere eksempler på hvordan man introduserer aktivitet i diskusjonsfora, i første rekke om bøker. Du finner også noen eksempel på arbeid med et norskemne (fakta om en sjanger) på denne måten. Når man gir en god oppgave i form av et uløst problem, et spørsmål ute fasit eller et fenomen som kan beskrives fra ulike synsvinkler, er mulighetene mange.

Skal tro om noen har prøvd å lage et forum der for eksempel historiske personer diskuterer med hverandre, basert på reelle hendelser?

Oppgaver for elevene. 

EKSEMPEL 1

  1. Skriv litt om boka du leser. Skriv hva som gjør at du liker den og litt om hva den handler om (Kanskje andre får lyst til å lese den?) Sett inn et bilde hvis du kan.

  2. Gi en kommentar til minst to andre innlegg.

INNLEGG av Elev 1: Serien heter Arven, og Eragon er første bok av tre. Den siste boken kommer i november, og den skal avslutte serien. Sjangeren er fantasy. Den fattige gutten Eragon bor på en gård sammen med sin onkel og Roran, i landet Alagesia. En dag mens han er på jakt, finner han en mystisk og blank blå stein i skogen. Er den kanskje verdt nok til å klare seg vinteren igjennom?  Men en natt klekker steinen, og Eragon finner ut at det er et drageegg. Den er uhyre verdifullt for den forferdelige kongen Galbatorix,  og han blir jaktet på av to grusomme vesener. Han blir nødt til å rømme ut i verden med en drage, et sverd og en historieforteller med seg. Veldig spennende, og veldig bra skrevet 

SVAR fra Elev 2: Har filmen, men har ikke sett den. Men nå tror jeg at jeg skal 🙂

SVAR fra Elev 3: Samme her, har bare sett filmen. Men jeg tror sannelig jeg bør lese den boka.

SVAR fra Elev 4: Hørtes bra ut, kanskje jeg leser den senere … :O

SVAR fra Elev 5: kul Film. Filmen var veldig bra!

Oppgaver for elevene:

EKSEMPEL 2 

Bokblogg = et kort innlegg om ei bok du leser. TIPS: Tittel,forfatter og sjanger. Dine tanker og meninger om boka du leser. NB: Tenk på leseren av bloggen din! Hvordan kan du gjøre bloggen til lystbetont lesning?

Oppgaver for elevene:

EKSEMPEL 3 

Her skal du skrive eit hovudinnlegg om ungdomsromanen du les. Innlegget skal vere på minst 100 ord og du vel sjølv kva fokus skal vere, som til dømes ein karakteristikk av hovudpersonen, miljøskildring, litterært tema og / eller kva du tenkjer eller kjenner når du les i boka. Du treng ikkje å ha lese ferdig boka før du kan skrive eit innlegg.

I tillegg skal du kommentere eit på førehand bestemt innlegg og to valfrie innlegg. Alle skal denne gongen skrive på nynorsk.

Oppgaver for elevene

Sammen med denne oppgaven linker vi til gode ressurser på nettet.; eksempler på tekst, skuespillvideoer og forklaringer som elevene kan bruke.

EKSEMPEL 4 – Vi jobber med sjangeren dramatekst.

 Lag en bloggtekst på 50-100 ord med flg. innhold:

1. Forklar hva du mener en dramatekst er. Hva skiller denne fra andre tekster?

2. Forklar hvordan man lager en god dramatekst.

3. Nevn eksempler på veldig gode dramatekster!

4. Legg inn en klikkbar lenke til en ressurs på Internett (hyperlenke).

5. Du skal sette inn et bilde eller grafikk som illustrasjon/pynt. Hent fra Internett eller for eksempel Office/Word – Clipart.. (Husk kildeangivelse)

6. Gi konstruktiv respons til andre!

Trykk på «Start nytt hovedinnlegg» for å komme i gang. Liming av tekst fra Internett er ikke tillatt. Bilder kan kopieres inn.

INNLEGG av Elev 1:

Dramatekst

-Hva mener du en dramatekst er? Og hva skiller denne fra andre typer tekst?
Drama er en av de tre skjønnlitterære sjangrene sammen med fortellende diktning og lyrikk. Drama blir for det meste knyttet til film og teater. Det som skiller dramatekster fra andre tekster er at de hovedsaklig består av bare replikker og sceneanvisninger. Så (de eventuelle) skuespillerne må gjøre «mer ut av det» selv.  

-Hva er viktig å passe på når man skal lage en god dramatekst?
Karakterene bør være noen man kan relatere seg til, replikkene deres, handlingen og handlingsgangen, omgivelser. Og høydepunkt selvfølgelig. Får man alt dette til å klaffe ser iallfall jeg på det som en god dramatekst.

 -Nevn eksempler på veldig gode dramatekster:
Jeg vil faktisk nevne Lidenskapelig Kaos som er skrevet av Ibrahim Fazlic. Han er 16 år og går Dramalinja på Ringve videregående skole. Han har skrevet og spilte selv i stykket da det ble satt opp på ISAK Kultursenter. Tyskertøs som er basert på Willy Utstads roman, og dramatisert av Nora Evensen. Som ble satt opp på Trøndelag Teater i 2009. http://www.trondelag-teater.no/forestillinger/2009/tyskertos/ Og en Midtsommernatts Drøm av William Shakespeare.


INNLEGG av Elev 2:

Drama

1. Hva mener du om en dramatekst? Hva skiller den fra andre tekster? En dramatekst kan være morsom eller alvorlig. Teksten er bygd opp av replikker og sceneanvisninger.  En dramatekst skiller seg fra andre tekster fordi det er med manus. Et manus består av sceneanvisninger, dialoger og monologer(replikker). 

2. Forklar hvordan man lager en god dramatekst: Får å lage en god dramatekst er det viktig å tenke over: – Handlingen – Personene – Situasjonen – Konflikten

3. Nevn eksempler på veldig gode dramatekster:

– Romeo og Juliet av William Shakespeare – Et dukkehjem av Henrik Ibsen – Vakkert av Jon Fosse

4. Link: http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/fuv/gunnasekarlsen/Drama.htm

SVAR fra lærer: 
Dette var et veldig bra svar på oppgaven, etter min mening. Godt jobba 

INNLEGG av elev 3: 
Dramatekst 

En dramatekst er mest bygget opp av direkte tale eller replikker. Den inneholder også litt om beskrivelser om omgivelser og følelser. en slik tekst er ofte delt opp i scener eller akter. Det som skiller dramatekst fra andre tekser er at det er mer direkte tale, mer dramatikk og mer ytre handlinger.

For å lage en god dramatekst, må man ha en god handling, det bør kanskje skje noe litt dramatisk og man må tenke på hvilke rollefigurer som skal være med og og hvilken personlighet de har. Eksempler på veldig gode dramatekster er: – «Romeo og Julie» av Shakespeare. – «Peer Gynt» av Henrik Ibsen. – «Et dukkehjem» av Henrik Ibsen. Kilder: http://no.wikipedia.org/wiki/Drama


Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s