*Hva måler PISA?

Her finner du UDIR sin kommentar om resultatene for norske elever.

Fra pisa.no: Sentrale ferdigheter i morgendagens samfunn

Hva måler PISA?
PISA fokuserer på et langt bredere og mer integrert spektrum av kunnskaper, ferdigheter og holdninger enn det som har vært vanlig i internasjonale undersøkelser knyttet til utdanning.
Et hovedmål er å kartlegge elevenes evne til å tolke informasjon og trekke slutninger på basis av allerede ervervede kunnskaper.

Tre områder er valgt ut:

  1. lesing (på engelsk kalt reading literacy),
  2. matematikk (mathematics literacy) og
  3. naturfag (science literacy).Lesing er en grunnleggende ferdighet og ligger til grunn for annen skolefaglig kompetanse.
    Dyktighet i matematikk og naturfag er spesielt viktig i et samfunn som i stadig større grad er avhengig av nye vitenskapelige oppdagelser og teknologiske nyvinninger.

Hva ligger bak elevprestasjonene?

  1. Gjennom et eget elevspørreskjema kartlegger PISA elevenes læringsstrategier, motivasjon og selvoppfatning.
  2. Dette spørreskjemaet inneholder også spørsmål om hjemmebakgrunn.
  3. I tillegg fyller rektorene ut et skolespørreskjema med opplysninger om blant annet lærertetthet, organisering og skolelederutdanning.
    LES MER PÅ pisa.no

(MIN KOMMENTAR:

Uthevinger og opplisting er gjort av meg etter import av innholdet frahttp://www.pisa.no/hva_maaler_pisa/index.html
JEG OBSERVERER at kun en grunnleggende ferdighet blir testet, nemlig lesing. Og testen er basert på en bestemt definisjon av hva leseferdighet er:

  1. – å finne fram til og hente ut informasjon
  2. – å forstå og sammenholde informasjon
  3. – å reflektere over og vurdere informasjon i teksten

I Norge har vi litt andre føringer for det som gjelder lesing som grunnleggende ferdighet. Les om det hos UDIR.

Vi legger også merke til at hovedmålet ikke er å avdekke kunnskaper og ferdigheter alene, men også elevenes evne til å tolke informasjon og trekke slutninger.

Matematisk kompetanse i PISA:

  • evne til å argumentere om matematiske forhold og sammenhenger
  • evne til modellbygging, evne til å formulere og løse problemer
  • evne til bruk av representasjoner, evne til å beherske symboler, samt ha formelle og tekniske ferdigheter, evne til kommunikasjon, evne til å nyttegjøre seg ulike hjelpemidler i en matematisk sammenheng (for eksempel IKT)

PISA 2012 måler en liten del av matematikk-faget. Interessant å sammenligne utvalget av læringsmål i testen med vår læreplan i matematikk for Grunnskolen.

thenews
PISA og sensasjonsjournalistikk. Denne videoen viser USAs resultater i PISA 2012 – myter, fakta og, ikke minst: hva PISA IKKE forteller.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s