*Kikora matematikk

I januar starter vi på vår skole å bruke programmet Kikora i matematikk. Vi har hatt en liten prøveperiode før jul, men nå starter vi for fullt. Hos oss gjelder det i år kun 10. trinn. Informasjon om Kikora finnes på http://www.kikora.no/

Illustrasjonen viser en nettside i programmet med en oppgave som er løst:

KikoraPå bildet ser du oppgave 1a i temaet Likninger/ Løsning av likninger 1. Eleven løser oppgaven linje for linje og får tilbakemelding (ok) når fremgangsmåten er rett. Så blir det til slutt pokal når oppgaven har rett løsning!

Vi er veldig spente på gjennomføring og resultat. Mange elever vil være kjempemotivert, mens andre vil være litt lunkne. Vi er spente på om utstyret funker; datamaskiner på skolen (og hjemme), trådløst nettverk. Trøbbel med nettverk (som vi opplever en sjelden gang) = en mislykket time og et «bevis» på at det funker mye bedre med vanlige bøker og blyant. (Grøss …)

Kikora er selvsagt en del at et større hele. I perioden januar og februar 2014 skal vi lære om likninger.

Læringsmål (fra Læreplan):

– Elevane skal

  • – løyse likningar og ulikskapar av første grad og enkle likningssystem med to ukjende

Under hovedtema algebra er det flere punkt som også kan være aktuelle:

  • – behandle og faktorisere enkle algebrauttrykk, og rekne med formlar, parentesar og brøkuttrykk med eitt ledd i nemnaren
  • – bruke, med og utan digitale hjelpemiddel, tal og variablar i utforsking, eksperimentering, praktisk og teoretisk problemløysing og i prosjekt med teknologi og design

Andre aktiviteter i perioden:

  • Problemløsningsoppgaver i små grupper, gjerne som introduksjon
  • Lage forklaringer, forklare til hverandre som pararbeid
  • Spille inn forklaringsvideo med samme innhold (bruker elevenes smarttelefon eller skolens kamera)
  • Regne oppgaver fra lærebok
  • Se på video
  • Levere inn oppgaver for retting
  • «Algebra Challenge» . Her skal vi bruke spillet Dragonbox. Elevene har fått personlig innlogging til spillet, og vi kan følge opp resultatene.

Som et prinsipp vil vi at timene skal være sterkt preget av elevaktivitet.

  • Såkalt «tavleregning» blir svært sjelden aktuelt og vil ta kort tid hver gang.
  • Elevene skal se på videoer hjemme i stedet, og vi forventer notater fra dette hjemmearbeidet.
  • Oppgaveløsning gjør vi mest mulig på skolen.

Tilpasning til den enkelte:

KIKORA
I Kikora har alle fått et pensum» eller ei «lekse» med en siste frist. Her er noen oppgaver som alle skal gjøre, og som lærer skal følge opp. Programmet vil vise tydelig hvilke elever som strever, og lærer kan da følge opp dem spesielt. Vi har denne gangen valgt å dele elevgruppen  i 3:

A) Elever som trenger repetisjon av det grunnleggende («Lett gruppe», ca 4 elever i hver klasse)

C) Elever som får gjøre oppgaver fra videregående pensum; 1T («vgs-gruppe», ca 3 elever i hver klasse)

B) Alle de andre.

Dette vises i Kikora slik at «Lett gruppe» får oppgaver fra «Castor Basis» i temaet og «vgs-gruppe» får oppgaver fra «1T». Disse «ekstra» oppgavene er frivillige, men anbefales sterkt. Mange av elevene vil gjøre de ekstra oppgavene etter eget ønske, tror vi.

LÆREBOK
Til læreverket vårt er det ei grunnbok og ei oppgavebok. I oppgaveboka er det 3 «kategorier», dvs, oppgaver  med ulik vanskegrad. Elevene velger kategori 1, 2 eller 3 i alle tema.

FELLESARBEID
Noe av fellesarbeidet er av en slik art at vgs-gruppa kan gå et annet sted og gjøre alternative oppgaver. De får med seg en sjekkliste med oversikt over oppgavetypene klassen gjennomgår samt noe stoff for vgs og beskjed om å jobbe sjølstendig med Kikora og hjelpe hverandre.

HEFTE TIL ENGANGSBRUK
Til oppstarten har vi laget et «oppvarmingshefte» på 8 sider, med lette oppgaver og tydelig og sakte progresjon. De fleste oppgavene er utfyllingsoppgaver.

ITSLEARNING
Alt stoffet formidles via itslearning. Her er linker, forklaringer, videoer og diverse informasjon. Elevene finner også en «Planlegger» med informasjon om rekkefølgen i stoffet, tidsfrister og linker til ressursene, samt læringsmålene.

Til sammen burde det være muligheter til å tilpasse undervisningen til den enkelte.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s