* Hvorfor bruker ungdommene Facebook mindre nå enn før?

Er FACEBOOK «ute» for ungdommene?
Finnes det mange alternativ til Facebook? Og hva er det som gjør at ungdommene foretrekker visse apper og sosiale media? Er det noe negativt ved dem?

Man trenger jo ikke å vite alt om hver app og nettsted som er «hot» akkurat nå. Men å vite det grunnleggende og kjenne til ​​problemer som kan dukke opp når de ikke brukes på en ansvarlig måte – det kan utgjøre forskjellen mellom en positiv og negativ opplevelse for ungdommene våre.

Her er 11 apper og nettsteder foreldre og lærere trenger å være oppmerksomme på:

  1. Twitter
  2. Instagram
  3. Snapchat
  4. Tumblr
  5. Google+
  6. Vine
  7. Wanelo
  8. Kik Messenger
  9. Ooovoo
  10. Pheed
  11. Ask.fm

Disse appene er stort sett greie, men man må være bevisst på personvernet. LES MER NEDENFOR:

Her er 6 apper og nettsteder av typen «temporary apps»:

  1. Snapchat
  2. Burn Note
  3.  Whisper
  4.  Secret-Speak Freely
  5.  Ask.fm
  6.  Omegle

Temporary apps lar deg dele informasjon tosidig og slik at informasjonen eksisterer en liten stund før den forsvinner. Instant chat er en av aktivitetene.

I disse appene kan du få fram mye griseri og lugubre ting som sikkert er spennende for ungdommer..

(KILDE: http://www.commonsensemedia.org/ Det meste av stoffet er hentet og oversatt fra dette nettstedet.)

1) Twitter

– er et nettsted for mikroblogging. Her legger brukerne inn korte meldinger – kalt «tweets » (max 140 tegn) – og følger andre brukeres aktiviteter .

Tenåringer bruker det til å dele kjappe ting om sine liv med vennene sine. Funker også bra for å følge med i hva som skjer i verden – kjendis-sladder osv.

Tweets kan være offentlig eller privat. Offentlige tweets er normen for de unge. Snakk med barna om hva de legger ut og hvordan et innlegg kan spre seg på kort tid.

Oppdateringer vises umiddelbart . Selv om du kan fjerne tweets, kan dine følgere fortsatt lese hva du skrev før det er borte. Dumt hvis man skriver ting i sinne.

Twitter er et glimrende verktøy for kjendisene; det gir en helt ny dimensjon for kjendisdyrkelse. Det kan være lurt å påpeke hvor mye markedsføringsstrategi som ligger i tweets fra disse kjendisene.

2) Instagram

– er en plattform som lar brukerne knipse, redigere og dele bilder og 15-sekunders videoer. De kan være offentlige eller deles med et nettverk av følgere.

Instagram forener de mest populære funksjonene i sosiale medier og nettsteder: Du deler, ser på og kommenterer bildene. Instagram lar deg også legge filtre og effekter på bildene dine, noe som kan øke kvaliteten og den kunstneriske verdien av dem.

Tenåringer er på utkikk etter «Likes». I likhet med Facebook kan tenåringer måle hvilken «suksess» bildene deres har. På denne måten måles også deres egenverd  – med antall likes eller kommentarer de mottar. Å legge ut et bilde eller en video kan være problematisk hvis tenåringer bruker det for å sjekke hvor populære de er!

Bilder og videoer delt på Instagram er offentlige og kan ha posisjonsinformasjon med mindre personverninnstillingene er justert. Hashtags kan gjøre bildene enda mer synlig, utover brukerens følgere.

3) Snapchat

– er en messaging-app som lar brukerne sette en tidsbegrensning på bildene og videoene de sender før de forsvinner .

Snapchat-skaperne mente at med denne appen kan man dele artige, men flyktige øyeblikk uten risiko for at de blir offentlige. De fleste tenåringer bruker det for å sende rare eller pinlige bilder til hverandre. Snapchats ser ut til å bli sendt og lastet ned mye raskere enn andre media.

Det er en myte at Snapchats forsvinner for all fremtid. Data er data; Når et bilde er sendt, forsvinner det aldri fullstendig! For eksempel kan personen på mottakersiden ta en skjermdump av bildet før det forsvinner. Snapchats kan også gjenopprettes. Den tilsynelatende risikofri meldingsdelingen kan oppmuntre brukere til å dele bilder med upassende innhold .

4) Tumblr

– er som en krysning mellom en blogg og Twitter: Det er en utklippsbok med tekst, bilder og/eller videoer og lydklipp.  Brukerne lager og følger korte blogger, eller «tumblelogs«. Disse kan sees av hvem som helst på nettet (hvis det er offentliggjort) .

Mange har tumblrs kun for personlig bruk – til deling av bilder, videoer, musikk og morsomme ting med sine venner. Tumblelogs med morsomme memes (ideer) og gifs kan gå som en jungeltelegraf på nettet. (Slik som denne saken)

Dessverre er pornografiske bilder og videoer, skildringer av vold og selvskading, narkotikabruk og støtende språk lett søkbare.

En vanlig medlemsprofil er offentlig og synlig for alle på Internett. Medlemmer som ønsker fullt privatliv må lage en ny profil som de er i stand til å passordbeskytte .

Innlegg blir ofte kopiert og delt. Reblogging på Tumblr foregår slik som re-tweeting: Et innlegg som er reblogged fra en tumblelog vises deretter på en annen. Mange tenåringer synes det er kult at innleggene spres. Men ønsker vi virkelig at barnas tekst og bilder vises på en annens side?

5) Google+

– er Googles sosiale nettverk, som nå er åpent for tenåringer . De har forsøkt å forbedre Facebook-venn-konseptet – ved hjelp av «sirkler» som gir brukerne mer kontroll over hva de deler med hvem.

Google+ er ikke veldig populært hos tenåringene ennå. Men mange føler at deres foreldre stoler mer på det fordi de kanskje forbinder det med skolearbeidet. En populær del av Google+ er tillegget av sanntids videochatter i såkalte Hangouts, som er virtuelle samlinger med godkjente venner.

Brukerne kan begrense hvem som ser visse innlegg ved å bruke «sirkler». Venner, bekjente og allmennheten kan alle bli plassert i forskjellige kretser . Hvis du er venn med barnet ditt på Google+, vit at du kan være i en annen » sirkel » enn barnet sine venner og derfor ser dere forskjellig informasjon.

Google+ tar sikkerheten på alvor . Google+ har opprettet alderstilpasset «privat» som standardinnstillinger for alle brukere under en viss alder. Det minner også automatisk dem om hvem som kan se innleggene deres, hvis de legger stoffet inn på offentlige eller utvidede sirkler.

Datasporing og målretting av reklame er bekymringsfullt . Registrering av aktiviteten din (hva du legger ut og søke etter og hvem du får kontakt med) deles mellom Google-tjenester, inkludert Gmail og YouTube . Denne informasjonen brukes til å målrette annonser mot brukeren . Brukere kan ikke velge bort denne typen deling på tvers av Googles tjenester.

6) Vine

– er en sosial app som lar brukere legge ut og se på videoklipp fra andre. Denne Twitter-eide tjenesten har utviklet et fellesskap av mennesker som legger ut videoer som ofte er kreative og morsomme – og noen ganger tankevekkende.

Tenåringer bruker vanligvis Vine til å opprette og dele dumme videoer av seg selv og/eller deres venner og familie.

Vine er full av upassende videoer. Det tok bare et par minutter å komme over klipp med nakne mennesker og folk som røyker marihuana. Det er mye morsomt og smart på Vine, men mye av det passer ikke for barn.

Videoene du legger ut, de kontoene du følger og kommentarene du gjør på videoene er alle offentlige som standard. Men du kan justere innstillingene for å beskytte dine innlegg. Da vil bare dine tilhengere se dem, og du må godkjenne nye følgere .

Hvis dine barn filmer deg når du gjør noe klønete eller dumt, kan det være lurt å snakke med dem om hvorvidt de har tenkt å dele videoen.

7) Wanelo (Want, Need, Love – Ønsker, Trenger, Elsker)

– kombinerer shopping, mote blogging og sosiale nettverk i ett. Det er veldig populært blant tenåringer – det tillater dem å oppdage, dele og kjøpe produkter de liker.

Tenåringer holder tritt med de nyeste motene ved å se på hvilke elementer Wanelo regner som de mest populære på tvers av hele nettstedet. Brukerne kan også dyrke sin egen stil gjennom «Min feed»-funksjonen. Det viser innhold fra brukerne, hvilke merker de liker osv.

Hvis du liker det, kan du kjøpe det. Brukere kan kjøpe nesten alt de ser på Wanelo ved å klikke videre til produktenes opprinnelige områder.

Merkenavn er fremtredende. Ved registrering plikter brukeren å følge minst tre «butikker » (for eksempel Forever21 eller Marc Jacobs ) og minst tre «folk».

8) Kik Messenger

-er et app-basert alternativ til standard teksting som man bruker i sosiale nettverk . Det er gratis å bruke, men har dessverre massevis av annonser.

Det er raskt og det er ingen begrensinger på meldingene. Det er ingen avgifter hvis du bare bruker de grunnleggende funksjonene. Dette er desidert mye mer moro enn SMS-teksting!

Det er for lett å «kopiere alt». Kik kan koble til andre Kik-aktiverte apps av seg selv. Det er en måte å drive «app-adopsjon» (kjøp) fra sine brukere. Programmet oppfordrer også nye brukere til å invitere alle i adresseboka til å bli med i Kik.

Det er noen ukjente farer! En app som heter OinkText, knyttet til Kik, tillater kommunikasjon med fremmede som deler sine Kik-brukernavn for å finne folk å chatte med. Det er også en blogg i Kik-samfunnet hvor brukerne kan sende inn bilder av seg selv og skjermbilder av meldinger (noen ganger viser brukernes fulle navn ) til konkurranser.

Appen bruker deltakernes virkelige navn, så man bør ikke skrive inn sitt egentlige navn her.

9) OoVoo

– er en gratis video-, tale- og meldings-app. Brukere kan ha gruppesamtale med opp til 12 personer gratis. (Den oppgraderte versjonen er uten annonser. )

Man bruker ooVoo for å henge med venner. Mange logger på etter skolen og holder det åpent mens de gjør lekser. OoVoo kan gjøre det enkelt for barna å få «ansikt til ansikt»  leksehjelp fra klassekamerater .

Du kan bare chatte med godkjente venner. Brukere kan bare kommunisere med dem som er på godkjent «kontaktliste».

Det kan være distraherende. Fordi tjenesten gjør videochatting så rimelig og tilgjengelig, kan det også være avhengighetsskapende for enkelte.

Selv om apps som ooVoo gjør det enklere enn noensinne å videochatte med venner, viser forskning at barn fortsatt setter pris på face-to-face-samtaler framfor nettet – spesielt når det gjelder sensitive ting. Noen ganger blir det vanskelig å logge av  – når alle vennene er på .

10) Pheed

– kan best beskrives som en hybrid av Facebook, Instagram, Twitter og YouTube – bortsett fra at du kan kreve at andre skal betale for å få tilgang til din personlige kanal .

Pheeds «alt i ett»-løsning for multimedia er veldig attraktivt for tenåringer. Noen tenåringer liker også at de har mer kontroll over eierskap og opphavsrett, siden Pheed lar sine brukere sette vannmerke på sitt eget innhold .

Pheed kommer antakelig til å bli sosial app nr 1, takket være ungdommene. Tiden vil vise om artister og kjendiser vil begynne å bruke Pheed for å promotere seg selv.

Brukere kan tjene penger.  Brukere kan belaste andre en abonnementsavgift for å få tilgang til deres innhold , alt fra $ 1,99 til $ 34,99 per visning, eller samme prisklasse per måned . Legg merke til at en andel av alle inntektene går til Pheed.

Personvern-oppdateringer er på trappene. Barn bør være klar over at deres innlegg er nå offentlige som standard, og dermed søkbare på nettet .

11) Ask.fm

– er et sosialt nettsted som lar barna stille spørsmål og besvare det som er lagt ut av andre brukere – noen ganger anonymt.

Selv om det er noen vennlige interaksjoner på Ask.fm – spørsmål og svar om favorittmat, for eksempel, så er det mange rare kommentarer og noen skumle seksuelle innlegg. Dette lugubre innholdet er noe av det som appellerer til tenåringer.

Mobbing er et stort problem. Den britiske nyhetsnettsted MailOnline rapporterte at området har vært knyttet til selvmord hos flere tenåringer. Snakk med dine tenåringer om nettmobbing!

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s