*Digital idedugnad i itslearning.

Bilde Digital idedugnad

Utfordring med hensyn til elevgruppe: Å aktivisere og motivere ungdommer nå på slutten av skoleåret, like før muntlig eksamen. I et teorifag!? Muntlig!? Få til konstruktiv aktivitet!?

Utfordring med hensyn til bruk av IKT (Med det menes hvordan vi utnytter IKT på best mulig måte.) Bruke de fordelene datamaskinene (og andre enheter) gir oss. Bruke Internett som kilde. Dobbeltsjekke kilder.
Prioritert liste kommer her:

  • Å dele innhold.
  • Samarbeide.
  • Være kreativ.
  • Få til medbestemmelse.
  • Produsere noe relevant.
  • Faglig læring.
  • Lære å bruke IKT-verktøy.

Veldig spennende å prøve å la to elever jobbe med samme tema samtidig … hvordan tenkte de å ordne det i praksis? Hva med arbeidsdeling?

Ideen var å se om elevene fikk til å produsere stoff i et delemne og dele det med resten av klassen, som så skulle ha nytte av det til repetisjon av faget. Stoffet vi samlet sammen skulle være et grunnlag for repetisjon mot muntlig eksamen i ungdomsskolen.
Et vanskelig punkt ble å balansere styringen av tema mot elevenes interesser. Det ble ingen «dugnad» hvis alle valgte samme tema, for å sette det på spissen. Et dilemma er også hvor mye tid som trengs til en slik oppgave. 1 time? 2 timer? Mer? Vi bestemte 1 time, for det kunne vel bli tilstrekkelig med stoff når elevene skulle se på det etterpå?

Mange lærere har brukt verktøy som for eksempel «Wikispaces» for å få til samarbeid om produksjon. Vi ville prøve dette i itslearning. Da slipper vi nye innlogginger og vi kan bruke et miljø elevene kjenner.

Lærer satte opp et antall del-tema og laget ei mappe for hvert tema i faget i itslearning. Hele klassen fikk lesetilgang til alle mappene. (Det følger som kjent med medlemskapet i faget.) Noen del-tema/mapper ble da til overs, kanskje noen ville bytte tema til et av dem?

For å fordele arbeidet spurte lærer først hver enkelt om de ville jobbe alene eller sammen med noen. Max. gruppestørrelse skulle være tre elever, og de kunne velge partner(e). Så hadde de loddtrekning på tema; lærer ga hvert tema en bokstav (hemmelig). Hver elev valgte en bokstav og fikk tildelt et tema. That’s it? Nei: -Lærer var selvsagt åpen for forhandlinger.

Elevgruppene ble tildelt redigeringsrettigheter i hver sin mappe. Det er enkelt å få til i itslearning. Slik gjorde vi i den versjonen av itslearning som brukes i Trondheim Kommune:

  1. Åpne undermappen som skal kunne redigeres
  2. Velg «Tilganger»
  3. Velg: «Vis en detaljert oversikt over gjeldende tilganger«
  4. Velg: «Gi ekstra tilganger»
  5. Merk av alternativet «Rediger» (evt. Merk alle, men ta vekk «Full kontroll»-alternativet.)
  6. Velg «Deltakere» (ikke «Grupper»)
  7. Merk av de deltakerne som skal kunne redigere mappen.
  8. Trykk på «Legg til»
  9. Lagre.

Og så kom elevenes arbeidsoppdrag:

  • Velg og prioriter informasjon fra ditt tema.
  • Legg til – «Legg til side»
  • Lag innholdsblokker på itslearningsiden. I innholdsblokk-typen «Rikt innhold» kan man sette inn tekst, bilder, lydfiler osv.
  • Elevene ble bedt om å lage stoff og/eller hente fra kilder. Lærer foreslo 4 kilder; blant dem læreboka i faget og fagsider på Internett/nettsiden til lærebøker
  • Stoff å legge inn kunne være:
    • tekster, sitert fra kilder eller egenskrevet
    • bilder i temaet
    • linker til sider/artikler
    • lydfiler (snakk inn selv eller last ned noe som passer i temaet)
    • Video (linke til f.eks. Youtube eller til læreboka på nett.)

I tillegg til formidlingsstoffet ble de også bedt om å lage for eksempel

    • test (f.eks. flervalgsoppgave)
    • undersøkelse
    • avstemning.

Disse elementene tenkte vi lunne være med på å lage innholdet mer relevant og levende for dem.

Det er sikkert mange lærere som har prøvd liknende opplegg tidligere. På blant annet «Del og Bruk» finner jeg sikkert flere eksempler? http://delogbruk.no

Resultat

Det ble et par produktive timer – bra aktivitet og vi ble fornøyd. Det frister til gjentakelse. Ser at metoden kan brukes i alle fag. Passer best til modne elever (f.o.m ungdomssskolen, kanskje først i 10.trinn?) Det var litt vanskelig å motivere elevene til særlig grundig evaluering – har hadde vi også tidsbegrensing. Et lite online evalueringsskjema fungerte greit. Elevene var positive til arbeidsmåten, men de syntes ikke at alt stoffet nødvendigvis var veldig relevant for dem. Litt tendenser til kaos, men det trenger ikke være et problem.

Spørsmål til slutt: Trenger man å samle stoff først når det er repetisjon? Hvorfor ikke la elevene samle og prioritere stoffet – og ikke minst dele det – underveis gjennom skoleåret? Kanskje i faste arbeidsgrupper?

Vi elsker ordskyer:

digital_dugnad

 


Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s