*God læring med ordskyer

Ordskyer («Wordles«, «Tag Clouds»)  har mange betegnelser eller navn og veldig mange bruksområder. I undervisninga er det interessant å prøve ut flere aktiviteter med ordskyene. Noen ganger er det læreren som lager skyene, andre ganger hver elev.
Kanskje vi kan få til god læringsaktivitet på denne måten? Noen mål kan være:

  • god bruk av IKT til faglig læring
  • samarbeid
  • arbeidsglede

Dette er vel tilstrekkelige antall målsetninger, såfremt vi ikke kaster bort tida på meningsløse avsporinger eller oppgaver som ikke fører til faglig forståelse.

Så langt har jeg hatt glede av å lage navneskilt og ordskyer av elevtekster. Men det finnes mange flere muligheter som må prøves ut. Wordle som en elevoppgave i et fag og at ordskyen er grunnlag for et videre arbeid for eksempel. Dessuten er det spennende å prøve ut ulik program som kan produsere slike skyer.  Dem jeg har prøvd finner du listet opp nederst i artikkelen.

Her er noen eksempler på hvordan jeg har brukt nettskyer i skolearbeidet:

1. Navneskilt

Et ark med navn på gruppe/klasse-deltakere. Ett på utsiden av døra, ett på innsiden, ett på hvert sted i klasserommet der det er naturlig, ett på klassens side på læringsplattformen osv.
Vi lager ordskyen svært enkelt ved å kopiere fra den digitale klasselista (som kanskje finnes i Word-format e.l.?) og lime inn i programvaren.

EKSEMPEL 1 med Wordle :

navn

 

Oppmerksomme lesere vil se at det er 10 jentenavn og 10 guttenavn i ordskyen. Jeg kopierte dem fra ei liste over mest populære navn i 2013. Jeg fant lista på denne siden: http://www.babyverden.no/Gravid/Diverse/Navn/Navnetoppen-2013

2. Ordsky av elevtekster

Vi kopierer ganske enkelt hele elevteksten og limer den inn i f.eks. Wordle. Eleven får en ordsky som «kvittering» på vel utført arbeid med teksten sin. Tekster skriver man jo i alle fag, så læringspotensialet er deretter. Når elevene ser på ordene som er «filtrert» ut, vil dette fungere som en greit og konkret tilbakemelding på kvaliteten i teksten. I norskfaget kan ordskyen være en indikator på god språkbruk. Man får jo et inntrykk av ordforrådet. Ved å studere ordskyen nærmere kan man liste opp og sortere ordene etter ordklasser eller annet.

EKSEMPEL 2: Denne skyen er laget på nettsiden TagxedoHer er det muligheter for artig utforming av skyen, samt ulike måter for lagring og deling.

text

3. Ordsky av klassens tekster i et tema

Metoden fungerer også om du lager en ordsky av for eksempel alle tekstene i gruppa. Da limer vi inn alle tekstene i tur og orden. (Ja, det blir mange ord! Men det går helt fint i Wordle, i hvert fall.)  Ordene i skyen er da en  samling av de ordene som er brukt mest i disse tekstene totalt. Hvis dette var en fagtekst (fagartikkel) hvor alle hadde samme tema, vil ordene sannsynligvis være gode nøkkelord som kan brukes i etterarbeidet. List opp og forklar alle fagordene i skyen, så har du oversikt over temaet!

EKSEMPEL med ABCya! Her har vi den fordelen at det er veldig barnevennlig og du kan både lagre og ta utskrift på en enkel måte. Her har jeg valgt å bruke 50 ord:

stamceller

4. Introduksjon av nytt tema i norsk

Læringsmål i språkhistorie: – fakta om språkdebatten
Læringsmål innenfor IKT-bruk i faget: – personvern og opphavsrett, – Internettsøk og kildekritikk, – lage digital presentasjon
Mål for tekstskriving: -skrive og bearbeide tekst, -bruke virkemidler
Oppgavene som skal vurderes: Digital presentasjon (sammensatt tekst som et multimediaprodukt) og tekstsvaroppgave (lengre tekst)

Her er det et mangfoldig arbeid som skal utføres i løpet av tre uker. Det er læringsmål som går på fakta om språkhistorie. Andre læringsmål handler om å vise at man kan bruke IKT på en moden måte. Det er to arbeid elevene skal levere til vurdering. Den ene oppgaven er «multimodal»; elevene skal presentere fakta i form av bilde, lyd og tekst. Eventuell verbal tekst må enten leses inn eller skrives inn i presentasjonen, f.eks. mellom bilder.

For å forklare oppgaven, kopierte jeg hele opplegget inn i en ordsky  og brukte den som utgangspunkt for å forklare begrepene (som det ikke er få av …). En grei metode her er først å plukke ut handlingsverbene og drøfte dem med elevene. Slik ble ordskyen (med Wordle):

image001

 

5. Introduksjon av nytt tema i matematikk

Her prøver vi en nettside som heter Word it out. Dette nettstedet har dessverre mye reklame, men ved å bruke direktelinken http://worditout.com/word-cloud/make-a-new-one unngår du noe av det. Man krever en epostadresse for å laste ned ordskyen som en fil; du mottar bildet som et vedlegg til eposten. Temaet er matematikk for ungdomstrinn og læringsmål etter 10.trinn i statistikk, sannsyn og kombinatorikk. Her er det bare å sette i gang med å sortere handlingsverb, sentrale begreper osv. og ikke minst sørge for at kjernebegrepene blir endel av det muntlige og skriftlige arbeidet i klassen!

Versjon 1:

WordItOut-word-cloud-441696

 

Versjon 2:WordItOut-word-cloud-441703

6. Skilt med et budskap, formen kan understreke innholdet

EKSEMPEL laget med ImageChef . Her brukte jeg, som du ser, bare tre ord. Du må opprette konto og bildet sendes deg på epost. Men det som er morsomt er å ha forskjellig form på skyen.

tempart127

 


 

Liste over nettsider som tilbyr å lage WORDCLOUDS:

(Prioritert etter hvor morsomme de er å jobbe med)

ABCya!

Wordle

ImageChef  Her må du opprette konto. Mye reklame og forstyrrelser. Men morsomme skyer.

Tagxedo

Tagcrowd

Tagul.com er sikkert et bra produkt som lager gode nettskyer. Men her er det endel begrensninger. Blant annet må du lage en konto eller logge inn med Google-kontoen din eller annet. I tillegg er det endel forstyrrende tekst på skjermen.


Kilder og referanser

Edudemic – http://www.edudemic.com/5-ways-use-word-cloud-generators-classroom/

Edudemic – http://www.edudemic.com/45-interesting-ways-to-use-wordle-in-the-

The Clever Sheep – http://thecleversheep.blogspot.no/2008/10/top-20-uses-for-wordle.html

21st Century Edtech –  http://21centuryedtech.wordpress.com/2013/03/07/word-clouds-125-ways-and-counting-to-use-wordle-in-the-classroom/

21st Century Edtech –  http://21centuryedtech.wordpress.com/2012/05/14/12-valuable-wordle-tips-you-must-read-word-clouds-in-education-series-part-1/

Slideshare.net – http://www.slideshare.net/digitalmaverick/how-to-use-wordle-presentation

Slideshare.net – http://www.slideshare.net/gholtam/50-ways-to-use-wordle-in-the-classroom

Youtube – https://www.youtube.com/watch?v=Fo5q386cWuc

Runes Verden – http://www.runenikolaisen.com/skole/ord-i-skyer-ordskyer-og-word-clouds/

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s