* Bruk QR-koder og kart for å finne og løse matteoppgavene ute.

  • Ideen er å lage et opplegg for utendørs aktivitet i matematikk hvor man blant annet jobber med koordinater i et papirkart.
  • Hensikten med det hele er å øve matematikk på en litt annerledes måte – og gjerne utendørs.
  • Koordinatene angir steder hvor elevene finner oppgavene. Koordinatene er også svaret på oppgavene.
  • Når man finner rett svar, «belønnes» det med en ny oppgave, hvor svaret sender elevene til neste sted.
  • Oppgavene på hvert sted må skjules, så vi henger opp en QR-kode istedet for å skrive ut oppgavene.
    (Vennligst meld fra om evt. feil (kommentar) i oppgavene jeg har laget!)

I forrige innlegg tok jeg for meg metoder for å lage kart over et område.
På denne siden går jeg videre og viser eksempler på hvordan man kan bruke koordinater på kartet for å finne oppgaver.

Slik ble kartet – tegnet med Geogebra: (Stedet er oppdiktet!) Et alternativ ville være å bruke en etasje i et hus med mange rom og sette inn koordinater på de ulike stedene i huset.

image002

Nevner kort og usystematisk hvilke Geogebra-verktøy jeg tok i bruk: Mangekant, vinkel med angitt størrelse, ulike linje-typer, avstand mellom punkt, tekst, fritegning, egenskaper for objekter, nedfelling av normal linje, sirkel med sentrum og radius. NB! Det finnes sikkert smartere metoder man vil kjenne til etter mer øving med Geogebra.

Jeg lager ei liste (tabell) med koordinater i kartet og oppgaver hvor nettopp disse koordinatene er svaret. Dette arket er for læreren. Jeg lager dessuten QR-koder av alle oppgavene. Lappene med koder på fester jeg på stedet jeg ønsker at elevene skal finne neste oppgave. QR-koden viser neste oppgave.

elevark
ELEV-ARK_KARTOPPGAVER (.doc-fil) (Denne filen er tillatt å laste ned og redigere.)

ELEV-ARK_KARTOPPGAVER (.pdf-fil)

De skal skrive opp svarene og hvordan de regnet. Oppgavene finnes i form av QR-koder på de ulike stedene. På arket må de skrive forklaring på alle de åtte regnestykkene for å få svarene godkjent.

laererark_kartoppgaver  qr-koder_kartoppgaver

LÆRERARK_MED KARTOPPGAVER OG QR-KODER (.doc-fil) (Denne filen er tillatt å laste ned og redigere.)

LÆRERARK_KARTOPPGAVER OG QR-KODER  (.pdf-fil)

Temaet denne gang er algebra/likninger.  Jeg lager en samling likninger hvor svar 1 angir vannrett koordinat og svar 2 loddrett koordinat. Unntak for likningene med to ukjente; der er det jo to svar! Eksempel: Hvis de to svarene er 3 og 5, blir koordinatene for neste oppgave (3, 5). (Forbehold om regnefeil i oppgavene!)

Vil du prøve dette med elevene dine? Bruk lærerarket som underlag: Hvis du vil tilpasse regnestykkene til ditt eget kart, kan du laste ned .doc-filen, skrive inn endringene og lage nye koder du kan bruke. Oppgavene jeg har laget passer best for u.skolen.

3) QR-koder

QR-kodene printer jeg ut, klipper fra hverandre og henger opp på de åtte aktuelle stedene på området. Størrelsen jeg vil bruke er ca. 5 x 5 cm.

For å finne oppgavene trenger man en smartmobil med app som kan lese av QR-koder. TIPS: For Android-mobiler på Google Play Butikk, for iPhone på iTunes.

Å lage QR-koder er ganske enkelt: Du kan lime inn en tekst eller en nettadresse og så kommer det fram et bilde, som er koden. Her er eksempel på en av qr-kodene:

qr 1
TIPS: QR-koder kan du få laget på blant annet dette nettstedet:  http://goqr.me/

Flere ideer til bruk av QR-koder finnes for eksempel på denne siden: http://www.pinterest.com/treverreeh/math-qr-codes/

Ordsky med ordene fra denne siden kan se slik ut når du lager den med Tagxedo

kartoppgaver

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal lisens.


Legg igjen en kommentar

