Vi liker digitale bøker

Nasjonalbiblioteket har skannet inn og arkivert tusenvis av bøker. Du finner dem på adressen

bokhylla.no

I jakten min på brukbare nynorske romaner til ungdommer med bokmål som hovedmål fikk jeg opp ei lang liste på 100-200 bøker. Hvert bokoppslag har metadata med antall sider, ISBN-nr, årstall og så videre.

Jeg kan avgrense eller sortere søkene mine etter for eksempel språk (nynorsk), type stoff (bøker), type litteratur (ungdom) og alder på boka.

De eldste fra 70-tallet har kanskje ikke samme bruksverdi som de fra 2000-tallet. Men her er det mye å «bite i» likevel. At bøkene har et format som gjør at vi kan lese på både datamaskin, storskjerm, mobil og nettbrett er da i alle tilfelle svært nyttig.

Søkefunksjonen er litt både og, men det er endel muligheter for å avgrense søk.. Når jeg skriver «vargvinter» i søkefeltet, får jeg hele 39 resultater. Kun ett av dem er relevant; heldigvis kommer «Vargvinter – roman» opp øverst på lista. Når jeg trykker på linken, kommer det opp en tydelig advarsel om reglene for rettigheter og bruksmåter; «nedlasting forbudt»:

«Du åpner nå ei bok i bokhylla.no.

Ved å klikke på «OK» under samtykker du i at denne boka bare kan brukes gjennom tjenesten bokhylla.no. Boka kan ikke i noen form eller sammenheng lastes ned til egen maskin, kopieres eller gjenbrukes uten uttrykkelig samtykke fra den enkelte rettighetshaveren.»

Og så kan jeg bla nedover (i html 5) eller bortover (i Flash) til jeg finner der sjølve boka starter. Her er nemlig absolutt alt tatt med – til og med eventuelle blanke sider!

Ved lesing er det verktøy i toppmenyen for å forandre visningen. Disse funker bra på min mobiltelefon (Sony med Chrome nettleser), og bøkene er fullt lesbare. Kult at vi kan velge Flash eller html 5-format.

Nedenfor er ei kort liste for å vise eksempler på hvordan bøkene presenteres. Søkte med nynorsk, bøker, ungdom, år 2000, nyeste øverst.

Ein halvtimes stille i himmelen (2000)
Kark : roman (2000)
Vargvinter (2000)
Ein naken gut (2000)
Reise med vinden (2000)
Okkupert kjærleik (2000)
Passe hard, passe mjuk (1999)
Det syngande sverdet (1999)
Salamanderryttaren (1999)
Bitter hamn (1999)
Uglesong (1999)

Slik ser «Vargvinter» ut i lesemodus:

skjermbilde_nb-no

 

 

Er fortsatt glad i ordskyer:

 

nb

Legg igjen en kommentar

