Individualisert matematikk med digital støtte

I artikkelen er de fleste fagordene linket til et oppslag i http://no.wikipedia.org.

Med Kikora kan man tilpasse undervisningen og differensiere i store eller små grupper, faktisk helt ned til enkeltelev-nivå. Det innebærer muligheter for å tilpasse opplæringa til den enkelte.

Elevene jobber seg mot tentamen og eksamen, og det er om å gjøre å få med seg alle hovedtemaer samtidig som mange har «hull» som bør fylles. Noe av det grunnleggende i matematikken forsvant på veien, og dette gjør det ofte litt tungt å komme videre!

For å finne ut hvor elevene står må man drive systematisk kartlegging av behovet for opplæring. Det betyr minst et par prøver i grunnleggende tema.

  • Kartleggingsprøve i grunnleggende tallbehandling
    Prøven lar elevene for eksempel vise ferdigheter i tallsystem, desimaltall, brøk, prosent, forholdet mellom disse tre siste, overslagsregning, tekstoppgaver, tabellkunnskaper i regneartene, ferdigheter i regneartene – også med desimaltall, både hoderegning og skriving, bruk av verktøy som lommeregner.
  • Kartlegging av mange hovedtema
    Tentamensoppgaver/heldagsprøver vil som oftest vise ferdigheter og kunnskaper på mange områder og eleven får vist fram stor bredde i kompetansen. Alternativt kan temaprøver eller testing av noen områder innenfor faget være nyttig. Poenget er at man tester viktige hovedtema som algebra, geometri, funksjoner osv.

Som utgangspunkt for ønsker ifb. med elevenes trening i matematikk får vi da:

  1. Repetisjon av grunnleggende tallbehandling
  2. Jobbing med og repetisjon av aktuelt tema for klassen

«Lekser»?  -Vi foretrekker å kalle det «arbeidskrav».
I Kikora gir vi lekser i form av såkalte Gjøremål. Gjøremål består av et sett med oppgaver og en tidsfrist. Antall oppgaver er oppgitt. Oppgavene består av en serie med stigende vanskegrad. I tillegg kan elevene velge vanskegrad A, B eller C innenfor serien. Velger de A, får de bare de letteste oppgavene. Og så kan de bestemme om de vil gå videre med B-oppgavene og evt. C. Leksene er hjemmearbeid, men vi pleier å bruke noen skoletimer i hvert tema til arbeidet med Kikora.

Grupper
I Kikora kan du opprette grupper. Klassegruppa er helt naturlig å ha med. Læreren tildeler da Gjøremål til hele klassen. Gjøremål er f.eks. et «kurs» på 26 oppgaver i temaet brøk. Alle elevene jobber med temaet, og de velger vanskegrad. I timen kan lærer veilede hver enkelt eller vise hele klassen på storskjerm. Elevene kan hjelpe hverandre. (Vi har prøvd å innføre nivågrupper. dette funket ikke etter hensikten, dessverre.)

Vi har i stedet for nivågrupper opprettet en gruppe for hver elev i klassen.  Gruppene består da av bare 1 elev + mattelæreren. Lærer gir Gjøremål til hver enkelt. Alle elevene har to gjøremål i hver periode: Ett gjøremål som er likt for alle i klassen og ett gjøremål som bare denne eleven har. Fordelen med dette er at elevens resultat vises på lærerens startside.

Det tilpassete gjøremålet er valgt ut på bakgrunn av manglende ferdigheter/kunnskaper i for eksempel posisjonssystemet og areal av trekanter. Når eleven så prøver oppgavene han/hun ikke kan og får veiledning på rett tidspunkt, tror vi innlæringa blir mer relevant og at den vil oppleves som nyttig.  Om eleven ikke ønsker å gjøre dette temaet i perioden, kan læreren gi det om igjen som et nytt gjøremål i neste periode. Dermed vil elevene føle kontroll med arbeidsprosessen og ikke oppleve Kikora som ei tvangstrøye, men som et verktøy som gir muligheter for positiv utvikling i faget. Godkjent mengde i forhold til arbeidskravet blir da antallet oppgaver.

Oppfølging
1) Antall oppgaver som gjøres. Alle grupper som læreren deltar i kommer opp som en liste på lærerens skjerm. Der står det hvor mange oppgaver gruppa har gjort. Da kan man føre tallene i regneark og observere utviklingen.

2) Læreren må gå inn på Rapport-systemet i programmet for å se på hva elevene har gjort i detalj.

Her er regnearket jeg bruker. Jeg bruker hvis-formelen =(hvis e2>0;[sant]; [usant]) og så ser du at arbeidskravet er på 28 oppgaver:

regneark

regneark2

I regnearket kommer elevene ut med enten «OK» eller «NEI» ettersom de har fullført arbeidskravet i antall oppgaver  – eller ikke. Når regnearket først er laget er det bare å fylle inn tallene for hver periode.

Advertisements

3 thoughts on “Individualisert matematikk med digital støtte

  1. Hei. Det er veldig interessant å se hvordan lærere bruker Kikora i matematikkundervisningsarbeidet. Du sier at du har opprettet én gruppe for hver elev slik at du da kan tildele gjøremål til hver enkelt elev. Er det noen fordeler ved å tildele et gjøremål til en gruppe med bare en elev istedet for å kun tildele gjøremålet direkte til eleven?

    Lars G
    Utvikler hos Kikora AS

    • Hei 🙂
      Takk for kommentar! Vi har ikke prøvd å tildele gjøremål til en enkelt elev. Jeg har sett behovet for dette og fant en løsning, men det kan kanskje gjøres enklere? Fordelen med alle «gruppene» er at elevene da kommer opp som en liste på min startskjerm, og dermed går det lynraskt å registrere antall oppgaver.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s