Kompostering, Del 2 – Etter 1 år

På et annet sted kan du lese om forsøket med kompostering jeg startet opp med i februar 2020.

Slik så komposten ut i februar 2020.

Innholdet i denne tanken er nå flyttet over til en ny og mindre (ca 200 liter).
Det er nå startet opp ny kompostering i denne beholderen. Fra før var det jo litt gammel kompost. Jeg har hatt oppi litt kartong, plantemateriale og plantejord (fra butikken).

Bilde 1
Ny kompost
Bilde 2
Ny kompost: Kartong, plantemateriale, jord, gammel kompost.

Slik gikk det igjennom 2020 og fram til april 2021:

Komposttanken er for kald-kompostering. Det vil si at den ikke var isolert, og den sto utendørs. Det er kun ett lag svart plast med små huller i. Vi holder til i et område som kan ha kalde vintre, men også litt sol noen dager igjennom vinteren. Derfor var tanken plassert ved en vegg.
Jeg bøyde en plastplate halvveis rundt. Hadde på en presenning når det blåste veldig kaldt. La på en pose med noe varmeisolerende oppå komposten, under lokket. Og så var den plassert mot sørøst, så sola fikk litt tak når den var framme.

Jeg matet komposten med grønnsak-avfall, sagflis og plantejord jevnlig. Avfall la jeg i flere ganger i uka, mens jord og flis kom sjeldnere. Å snu på komposten er viktig for å blande, men enda viktigere for å tilføre luft. Noen ganger måtte jeg vanne – det ble for tørt.

Den kritiske leser vil sannsynligvis lure på om ikke hele greia frøs og at komposteringsprossen dermed stoppet opp? Når det er mange dager med 10 minus fryser vel det meste?

Dette ble ikke noe problem. Jeg observerte at den øverste centimeteren frøs til noen ganger. Men når sola igjen tittet fram og jeg snudde og vendte litt på stoffet, så gikk det helt fint. Det var frossent kun helt øverst. Nederst i komposten var det godt og varmt.

Hva med sultne dyr om vinteren? Ja, det var et tilfelle hvor musene var innom og forsynte seg av godsakene.

Jeg fikk stoppet dem ved å legge grus på begge sidene av tanken der de hadde gravd seg inn. De hadde faktisk gravd tunnel under veggen på tanken. Har ikke sett spor av mus etter dette.
Seinere har jeg sjekket for tips om løsninger. Kjøpte en boks med cayennepepper. Fra nå av strør jeg litt rundt inni tanken av og til.

Spor etter mus …

Nå er vi i april 2021. Tanken er tømt og fått ny start og godsakene er flyttet over i en ny og mindre beholder (200 liter).
Det skal få ligge i fred noen måneder, før jeg tar denne særdeles næringsrike jorda i bruk.

Gammel kompost i ny tank – ferdig om noen måneder
Gammel kompost – må kanskje vannes av og til

Nå er jeg også i gang med et forsøk hvor komposteringa gjøres innendørs og hvor det blir bare sporadisk tilførsel av materiale. Se etter siden «Kompostering inne».

Er du ikke i gang med kompostering?
Det er ikke så vanskelig. Lær noen enkle grunnprinsipper, så har du din egen jordfabrikk – og du blir kvitt avfall på en reinslig og nyttig måte!

En squash inneholder 96% vann. Hvilken metode er best for å bli kvitt grønnsaken når den ikke lenger er spiselig?
Brenne den? Kaste den i skogen? Legge den i komposten? Legg inn din stemme nedenfor!

Bilde fra https://www.dreamstime.com

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..