Endelig vår i lufta 🐝

Jeg har et lite system for matavfall og hageavfall. Det er 2 tanker; en for ny kompost og en for komposten fra i fjor (mindre tank).

Den store tanken fylles med godsaker gjennom vår, sommer, høst og vinter. Når våren kommer, flytter jeg komposten over til den andre tanken. Den komposterer videre til juni. Da tar jeg ut jorda og bruker den til planter, plen og busker.

I denne havner etter hvert matavfall, oppkuttet hageavfall og strø.

Så er vi i gang igjen. Pinner og kvister for å skape litt luftrom nederst. Legger i max 1/2 matavfall. Bruker kompostkvern forå å få inn mer av det man kaller brunt materiale.

Det «brune» inneholder mye karbon, det «grønne», altså matavfallet,  inneholder mye nitrogen.

Komposten trenger 4 ting for å fungere:

1 – Mikrober av mange typer

2 – Mat til mikrobene (karbon og nitrogen m.m.)

3 – Fuktighet (mikrobene dør uten fuktighet)

4 – Luft (Mikrobene trenger oksygen)

Trefjøler nederst, grønt materiale (matavfall), brunt materiale (hageavfall, jord, kompost, sagspon, strø, opprevet kartong).
Her er komposten fra forrige år. Den lille tanken har 200 l nesten ferdig kompost som skal tas i bruk i juni. Denne var blitt litt tørr, så jeg tømte oppi endel sukkervann og håper på god aktivitet videre.
Rusk og rask, gammel jord fra hagen er gull verdt. Dette inneholder for det meste karbon.
Her la jeg på noen spader med kompostjord i fjor. Rabarbraen elsker kompostjorda, så her blir det vel eksplosivt.
Kompostjorda siktes med dette apparatet jeg laget med noe sammenskrudd 23×48, hønsenetting og småspiker. Materialet som siktes ut havner i den nye komposten. Akkurat denne ladningen er rester fra i fjor.

Blander i litt kjøpt matjord når jeg legger ut komposten

Her skal det bli plen snart.

Fikk du sett videoen jeg laget om å kompostere i januar?

Januar 2024: I dag skal jeg legge i litt matavfall, røre det inn og legge på 1 liter strø. Kulda river i nesen og jeg er litt spent på hva som skjer nedi tanken, etter flere dager rundt minus 10.  Hvordan tror du det fungerte?

Vil du lese flere innlegg om kompostering?

Hensikten med innleggene er å dele erfaring og kunnskap om kompostering.
Søk på ‘kompost’ e.l. øverst i høyre meny eller følg disse linkene:

#8 Kompostering i 15 minus

#7 Kompostering i januar – er det mulig? #5

#6 Kompostering – Del 4 – september og høst

#5 Kompostering, Del 3 – kan det bli noe spiselig?

#4 Prosjekt: Kompost i hytteboden igjennom året

#3 Kompostering, Del 2 – Etter 1 år

#2 Matavfall er ikke søppel

#1 Hvor gjør du av det næringsrike matavfallet?

Vil du vite mer?
Se på spilleliste om kompostering på Youtube:


Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..